Funderingar om livets orättvisor och glädjeämnen....



Läste att kvinnan som dömts skyldig till barnamorden i Arboga drabbats av vinterkräksjukan och inte orkade närvara vid planerad rättegång.
Iofs kan man ju se att andra närvarande slapp bli smittade.

I min bekantskapskrets finns en medelålders kvinna, vars stora intresse i livet är hunduppfödning. Hon har haft hundar i hela sitt liv, och hela hennes vardag kretsar kring djuren.
Jag har samma intresse och otaliga är de samtal och besök vi haft i glädje och stolthet över våra små skyddslingar.
Vi är båda laglydiga, vilket innebär att vi följer djurskyddslagar och rekommendationer, vi har erforderliga tillstånd.

I julhelgen insjuknade min väninna i influensa. Hon blev riktigt dålig, blev ordinerad antibiotika, drabbades av feber och matthet. Vardagen hankade sig fram, endast det nödvändiga blev gjort, mat och vatten till hundarna, de släpptes ut några korta rastningsvändor i rastgården, ja, det var väl allt.

Hundarna utnyttjade mattes tillfälliga svaghet till att hitta på sådant som annars inte är tillåtet. De bet sönder soppåsar, kissade och bajsade både här och där, kort och gott, roade sig utan att matte orkade göra så mycket åt det....Tids nog är matte på benen och röjer upp, så roa dig medans tid är!

Då ....kommer länsstyrelsen och polisen! Jante hade passat på att göra en ANONYM* anmälan, kvinnan är ju både nöjd och framgångsrik i sitt hundinnehav, sådant måste stävjas! Extremt väl anpassat i tid och med en länsstyrelse som ryckte ut samma dag, kunde Jante luta sig tillbaka på sin kammare och njuta av sitt tilltag.  Hur kan en människa som inte ens vågar uppge sitt namn, med en fingerknäppning beordra myndigheterna att dansa efter sin pipa? Angiveri ska väl inte uppmuntras! Är detta ett samhälle vi vill ha?

Länsstyrelsens båda tjänstemän (kvinnor) såg genast att det inte var nystädat, tvärtom, det såg bedrövligt ut! De såg även att matte var sjuk, något man enligt uppgift måste kunna förutse och som då ej berättigar till djurinnehav. Veterinär beordrades att infinna sig för att besikta djuren. Vid besiktningen framkom att två av hundarna var "väl toviga" men i övrigt i god kondition och vid gott hull, glada och trevliga. De andra hade inga tovor, de var fina och trevliga allihop, trots den konstiga situationen. I gruppen fanns  tikar med valpar, några redan tingade. Valparna var knubbiga och blanka i pälsen.

Länsstyrelsen ville omhänderta hundarna med omedelbar verkan, något ägaren absolut motsatte sig. Valpar och digivande tikar ska inte hanteras på det viset, de övriga inte heller. Vilken miljö kan erbjudas dessa hundar? Först omhändertagande, sedan omplacering/försäljning, eventuellt återkomst till matte efter ett antal traumatiska upplevelser.

Dessa tjänstemän (kvinnor) uppvisade inte någon påtaglig kunskap i hundinnehav på kennelbasis, vilket borde vara ett absolut måste, när man i styrka av sitt ämbete kan styra över andras liv. Detta ingripande slutade i total katastrof för alla utom tjänstemännen och polisen (som förväntas tillvarata allmänhetens rättigheter och intressen.)

Med omedelbar verkan beordrades veterinären att avliva samtliga individer, vuxna, såväl som valpar. Mot bättre vetande tvingades veterinären att avliva hund på hund, alla friska, trevliga och välnärda.
Länsstyrelsens tjänstemän har sedan rättfärdigat sitt agerande med att hundar som uträttar sina behov inomhus utsätts för lidande.

ALLA som har mer än en hund och som har ögnat i en hundbok vet att detta inte är med sanningen överensstämmande! Hundar i grupp har ett behov av att med urin och fekalier befästa revir, rang, löpcykel och mycket mer. Dessa hundar beter sig mer naturligt än en ensamhund, som ofta blir fullständigt rumsren (åtminstone så länge ingen annan hund hälsar på!)

Du med hundkoll vet också, att det finns "kisskydd" på marknaden, då många hanhundar markerar inomhus, även som ensamhund.

Vad var då grunden till detta dödande? Matte var sjuk. Ingen respit för att inkalla hjälp, inget erbjudande om en hjälpande hand från dessa "medmänniskor", bara verkställandet av detta dödande.

Krisgrupp? Nej, efter uträttat värv lämnades min väninna ensam kvar (djurkropparna hämtades omgående till ett krematorium.) Att kontakta de nödvändiga instanserna för verkställandet av dödandet och bortforslingen klarade dessa damer galant. Att visa empati, flexibilitet eller initiativ till att hjälpa en utsatt medmänniska var inget som fanns med i deras rationella ingripande.

Om detta är rätt enligt lag, måste en förändring omgående komma till stånd. Tjänstemännen ansåg att djuren utsatts för lidande, men lämnade sin medmänniska kvar i denna misär, att, efter att ha mistat allt av värde i sitt liv, själv försöka samla ihop skärvorna och på något sätt uthärda livet.

Jämförelsen med barnamördaren kanske är långsökt, men om en brottsling har rätt till omtanke och respekt, varför har inte laglydiga medborgare det, även i sjukdom?

* Att det är tillåtet att anmäla någon anonymt är mycket märkligt. Alla vet att många tar till det i hämnd, avund, rivalitet etc. Idag slipper den anmälda (som tur är) bekosta utryckning efter anmälan, om myndigheten inte finner något fel. Det innebär i nuläget att allmänheten belastas med att medels skattsedeln betala för ofoget att anonymt kasta anklagelser omkring sig. Om man istället var tvungen att presentera sig med namn och personnummer för att få lämna in en anmälan, skulle man dels kunna leva med ett gott samvete, dels bli fakturerad för onödiga utryckningar. Hur många anmälningar skulle då komma in? Min gissning är sisådär 10-15% av dagens ström av anmälningar. Det skulle vara mycket ekonomiskt för såväl stat som oskyldigt anmälda, rätt person, skyldig anmäld eller lögnaktig anmälare skulle då få betala. Rensa i röran! Höj moral och självinsikt istället för att jubla över ytligheten!
Fortsättning följer.....

Glädjeämnen då? Jodå, se dig omkring! Underbar natur, vackert vinterväder, levande hundar, djur, barn, vänner och medmänniskor med omtanke och empati. Var en god människa, tänk på: Var sann i ditt tal, ta inget personligt,  ta inget för givet, gör alltid ditt bästa! Glädjeämnen får vi fördjupa oss i och dela med andra utifrån kunskap och förmåga.
Lev väl, hörs snart!

Kommentarer
Postat av: Guggel

Vad menar ni, avlivades friska föräldradjur och valpar, bara för att någon anonymt anmält denna kvinna, på vilka grunder då ?

2009-01-11 @ 21:46:39
Postat av: Jonas

Är inte detta med att länsstyrelsen har hand om djurskyddet alldeles nytt? Det bådar inte gott, året har ju knappt börjat! Hur mycket man än bryr sig om djur, ka man ju inte helt glömma bort människan, det är ju fruktansvärt.

2009-01-11 @ 22:47:31
Postat av: Lilltjorvan

Konstigt att folk som inte vet vad som är fram o bak på en hund ska få sitta o ta såna här beslut, faktum är att, om hundar tycker det är dåligt väder, så vill dom inte göra ute, dom går gärna utifrån o in o gör ifrån sig. Detta gäller naturligtvis om det är en flock.Knappast något lidande för dom. Hundar är inte rumsrena av naturen, däremot katter är det. Dessa "kärringar" måtte trott att det var människor dom såg. (Fast man avlivar inte människor förstås) Allt som bloggägaren "tyckt" är sant, det vet alla som kan det minsta om hundar. Dessutom, om man ska leta toviga hundar, så leta hos dom som har EN hund, såna som inte törs kamma, o inte vet hur man gör, dom är många ska jag säga, minst en fjärdedel av alla enhundsägare, o det tror jag är en kraftig underdrift, är säkert många fler, vad jag sett iaf. DETTA är MAKTMISSBRUK:

2009-01-11 @ 22:50:53
Postat av: Bittan

Så här får det inte gå till.Kvinnan var sjuk och kunde för dagen inte städa som vanligt och göra sina vanliga rutiner.



Om dessa tjänstemän förstått det och bett att få komma tillbaka om några dagar för att kolla upp djuren då det hade varit rätt.



Alla blir vi sjuka någon gång och vet hur det brukar se ut runt omkring oss då säkert också hos dessa slaktar kvinnor.



Tänk er hur denna kvinna mår som mist allt. Mitt hjärta blöder.



Detta måste anmälas ut i TV så här får det bara inte gå till alla har rätt till en chance.

2009-01-11 @ 23:24:55
Postat av: En syster

Jag känner denna kvinna väldigt väl, det är min syster. Hon var den enda jag ville lämna mina hundar till när jag behövde hjälp. Hos henne visste jag att de skulle få bra omvårdnad och ett bra hundliv med många trevliga lekkamrater. Den möjligheten finns inte nu eftersom dessa "djurinspektörer" som verkar vara helt i avsaknad av både hjärta och hjärna har stämplat henne som "olämplig".

Detta är ett övergrepp av monumentala mått som måste bestridas och dessa inspektörer lämpligen förflyttas till "pappersvändning" där de inte kan komma i närheten av varken djur eller människor och göra mer skada.

De kan som fler varit inne inte ha den minsta koll på hur hundar fungerar. Idag när jag var ute med mina hundar så upptäckte jag att den ena hade något i munnen och tuggade på. Böjde mig för att se om det var något jag skulle ta i från honom och såg att det var en använd kondom. FRUKTANSVÄRT ÄCKLIGT i mina ögon men han tyckte att det var en ROLIG OCH TREVLIG LEKSAK. För att inte tala om alla gånger som han och hans brorsa ätit bajs, de tycker inte att det är äckligt att äta så varför skulle de bry sig om ifall det ligger lite bajskorvar på golvet.

Att inte ens ta hänsyn till den tillkallade veterinären som säger "MEN DET HÄR ÄR JU FINA HUNDAR"!!!!!! Det finns ingen anledning att ta bort dem. Det är välmående, välfödda hundar som mår bra.

I stället har man redan fattat beslut med länsveterinären som inte var i närheten av djuren eller platsen.

Mitt hjärta blöder också för min syster och jag hoppas att dessa marodörer får det de har gjort sig förtjänta av och har många sömnlösa nätter framför sig, men med tanke på att det inte verkade finnas ett uns av medkänsla så är det väl, väl mycket att hoppas på.

Avslutningsvis så måste i alla fall regelverket ändras så fort som det är möjligt så att detta aldrig mer kan inträffa!



HON FICK INTE ENS TILL NÄSTA DAG PÅ SIG!!!!

2009-01-12 @ 01:35:16
Postat av: Jenny

Skrämmande. Sånt här ska ut i media, tycker jag, så det absolut inte händer igen!!

2009-01-12 @ 09:58:01
Postat av: andorra

Ja exakt så ser det ut då avundsjukan ger sej till känna

En dam blev av med 7st hundar varav 1 tik med 8 dagar gamla valpar pga "Anonym" som inte fått läna kvinnans avelshane Den anonyma slog till då kvinnan var hos sin far som låg på sitt yttersta

Valparna o mamman flyttades till en kennel(läs om flyttning av valpar) där tiken blev rastlös o modersmjölken sinade Notan fick kvinnan för den sakkunniga hanteringen 125 000 för 2 månaders uppehälle o hantering Tiken brydde sej inte alls sina valpar efter flytten

Kanske ska tilläggas att anmälaren den anonyme är en triggare på ett känt hundforum(avstängd lite då o då förstås)Duktig att formulera sej men inte så mycket mer Hundarna kom tillbaka till kennelägaren som sen ansåg att valparna inte gick att sälja pga hanteringen o lät kullen somna in

En läcka yppade vem denna anonyma var/är så det är inte alltid det går att vara anonym

Varför är det allt som oftast kvinnor som härjar omkring?

Krama din väninna o ta hand om henne Hon behöver din o många andras hjälp i en svår stund hälsar Andorra o lilla skruttan Omega

2009-01-12 @ 10:40:32
Postat av: Lilltjorvan

JA varför???Har tyvärr märkt, att så fort kvinnor får för mycket makt, så tappar dom all empati, dom kör över alla dom kan, bara för att visa att här bestämmer jag, fattar inte heller, kvinnor är väl kända för sin empati, vi kvinnor kan kanske inte hantera makt.

2009-01-12 @ 11:46:04
Postat av: Lisbeth

Dessa "människor" på dessa poster har i regel ej själva djur och därom ingen kunskaphur man tar hand om dessa. En människa i nöd, i detta fall sjuk skulle de se till att hon fick hjälp

Fy fan för vårt samhälle idag, vem är det som får ovillkorlig hjälp i detta land, inte vi svenskar i alla fall

2009-01-12 @ 16:55:26
Postat av: Hemska människor!

Wow oseriösa avelssektens årsmöte? Tror ni verkligen dom skulle ta hundarna om fallet inte var extremt! SÅ mycket rättigheter har dom verkligen inte! Och ett normalt hushåll hinner inte förfalla om man är sjuk några dagar?! (herregud) Så det kanske var bra att det blev lite mindre djur där.

Postat av: Kjellian

Detta är för overkligt för att vara sant..........



Har det gått till på detta sätt, så hoppas jag att

alla inblandade får sitt straff, vilket jag hoppas

blir riktigt kännbart.



Hoppas även att denna kvinna får hjälp av en kunnig person med att reda ut denna tragiska händelse.

2009-01-12 @ 20:28:01
Postat av: En Som Vet

Till Hemska människor!

Ta reda på fakta innan du säger nåt!!

Jag känner personen i fråga!

Dom har inte dom rättigheterna, MEN DOM TAR SIG DOM RÄTTIGHETERNA!!!!

Förjävligt enligt mig!!

'Kan inte ett hushåll falla om man är ensamstående, med mer än 4 hundar..?? Ta då reda på fakta innan du yttrar dig!!! Då vet du definitivt inte mycke!!!



Tack för mig!



Ps! Sånt här får bara inte ske!!!

2009-01-12 @ 20:41:44
Postat av: Jonas

Till "Hemska människor"

Om man inte vet hur fort ett antal hundar kan få ett hem att gro igen, bör man inte yttra sig. Hade för många år sedan en kull på 3 valpar. Efter morgonrengörningen av valplåda och valphage var det fullständigt igengrott efter knappt tre timmar, dags att grovstäda igen. Vad ett större antal (äntik och tre valpar) kan ställa till med på några dagar orkar jag knappt tänka på. Uttala dig inte, när du själv inte varit med om det! Alla som har egna erfarenheter av uppfödning, vet att du uttalar dig i något du inte vet något om. Nej, SÅ mycket rättigheter har de inte, det har du nog rätt i, det är därför detta har uppmärksammats. Det är inte hanterat som det ska, annars var det väl inget att skriva om!

2009-01-12 @ 21:24:33
Postat av: Patrik

Ha Ha Hemska männinskor, det känns som om du själv kom direkt ifrån den seriösa avelssektens årsmöte. Känns även som att den anonyma anmälaren också är medlem i samma klubb. Det var inte så svårt att läsa det "spelet". Varför pratas det alltid om klubbar hit och dit när det gäller hundinnehav? Att handha en hund eller fler kan väl inte vara märkvärdigare än lite sunt förnuft och en portion kärlek. Kan det vara så att det är du "Hemska människor" som anmält för att du blivit lämnad kvar i den "klubb" som jag tror du försvarar, sk seriösa sekten. Inte vet jag, har ej hund och i övrigt inte speciellt intresserad. Men hela den här situationen känns ovärdig ett normalt samhälle som jag inte kan låta bli att kommentera. Demokratiskt framröstat, tillsatta tjänstemän, med mina pengar...alltså som om jag själv bar kassarna med de små liken i bagageutrymmet för färd till krematoriet. Tänk....

2009-01-12 @ 23:57:43
Postat av: Ribbon

Jag vill inte tro att det är sant! Normalt omhändertar myndigheterna hundarna, tänk på när Hundstallet tog hand om 150 små yorkar häromåret i Stockholm. I vilken del av landet hände detta?Varför omhändertogs inte dessa hundar? Gå till pressen och TV med det!

2009-01-13 @ 03:46:50
Postat av: Sinkadus

En förskräcklig historia om rättsövergrepp! Jag har talat med länsstyrelsen i mitt län och tjänstemannen där ansåg att ärendet har behandlats helt fel och uppmanade berörd person att anlita en jurist. Och varför inte Robert Aschberg!? De tjänstemän som tog detta beslut är inte kapabla att sköta sina jobb och ska enligt min mening byta jobb omedelbart.

2009-01-14 @ 10:10:53
Postat av: Anna

Dessa personer som kom från länsstyrelsen ska byta jobb enligt min mening och det med omedelbar verkan.

Man skall hysa stor kärlek för djur om man ska jobba med detta, vilket dessa två personer från länsstyrelsen saknar TOTALT. Säg mej.....vad är man för typ av människa/människor som kan stå och se på medans hund efter hund, valp efter valp blir avlivad. Som jag ser på det hela är man totalt känslokalla och onda människor. En historia som utspelade sig i början av 40-talet påminner till stora drag om detta om man skall tala om den känslomässiga biten, enligt min mening.

2009-01-14 @ 19:46:26
Postat av: Drabbad

Jag sitter i exakt samma sits som denna stackars kvinna. Blev anonymt anmäld.fick alla mina hundar tagna. Blev uthängd i press.fick djurförbud. En kennel med samma ras köpte mina hundar för en spottstyver av polisen. Gav mig besöksförbud. Förtalade mig på rasens klubbsida samt egna hemsida. Jag fick utstå 2 mordhot av folk när jag var ute i staden. Fick min uppfödning totalförstörd. Kenneln som köpte hundarna hade lovat polis att inte avyttra hundarna. Flertalet blev omedelbart omplacerade hos andra kennlar inom rasen.det kom fram bakvägar att uppköpande kennel var bulvan för flera andra kennlar. Hon sålde mina valpar reggade i skk,under sitt kennelnamn och att hon gjort o ägt hundarna vid parning,vilket är olagligt,men skk gick med på det. Hon chippade om hundar. Avlivade en dyr,frisk importerad avelstik. Mm.mm. Själv så blir jag smutskastad,miste mina hundar o kennel o därmed en stor förmögenhet. Jag blev friad i tingsrätten,djurplågeri. Men hur ska jag få tillbaks mitt liv o mina hundar?jag gråter mig till sömns varje natt av saknad. Varför förstörde ni mitt liv? Vad ska jag ta mig till?

2009-02-27 @ 00:12:14
Postat av: MEJA

funderar även jag på ta kontakt med media. ang. mitt ärende. tyvärr !!!! är det så att vissa männsikor är inte förmögna att göra sina jobb. själv har uppfödaren vait hem till mig och tagit min hund Meja...utan mitt samtycke... fick rätt hos kronofogden men när de skulle verkställa så fick svaranden ( kvinnam ) nästan två veckor på sig att gömma hunden TROTS jag berättat om deras hot.jag är ägare till hunden med köpebrev och betald summa. DET vet både henne mor och dottern, trots bevis börda KVINNAN är inte reg. som ägare i jordbruksv. eller i ssk. vägrar hon acceptera beslut att återlämna hunden och om det är andra problem ska de vända sig till tingsrätten. Så de vet att de är bedragare och vet att de alldrig med bara en mun och bra säjlsnack inte går hem i länsrätten. jag kommer alldrig att åter se min blandis igen. det vet jag genom varningar från kvinnorna. MEN upprättelse där det finns dockumenterat om deras förtal, lågner mm . ska jag bevisa i rätten med buller och bong där efet tror jag att Aschberg och VK är intresserade av dessa bedragare. SÅ KÖP INTE VALPAR AV DESSA FÖR DET ÄR MIN HUND DE SK TA VALPAR PÅ OM NÅGON VECKA därav deras agerande. giriga hunduppfödare de finns ...( redogör bara det juridiska/ pappes bevis.) Utsagorna kvinnan kommit med i överklagan är så absurda att ni sklel baxna. Alla ni som älsar era djur, ta hand om er för era "bästa vänner" behöver er omsorg...

2009-02-27 @ 22:27:15
Postat av: alexis

känner så väl till detta förfarande, har blivit utsatt för detta, fått mina linjer sedan många år helt raderade, samma tillvägagångs sätt från länstyrelsen, bortsläpade djur sönderstressade efter vistelse på sk pansionat, som dömde ut raserna som aggressiva varav dom lyckats med att få en 5månars valp aggressiv, i dag lever ett fåtal hundar som är utplasserade i nya hem, jag vet inte hur dom har det eller hur dom mår.

2011-01-03 @ 15:01:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0